مزایای فایبرسمنت یا سیمان تقویت شده با الیاف چیست؟

فایبر سمنت که به عنوان سمنت برد نیز معروف است؛ صفحات سیمانی هستند که در آن ها از الیاف استفاده شده و ترکیب سیمان پرتلند، سیلیس و الیاف در آن ها استفاده می شود. فرآیند فرآوری بر روی فایبرسمنت ها در هوای خشک و همزمان با استفاده از اتوکلاو انجام می شود. از نام های دیگر فایبر سمنت میتوان به پانل سیمانی، ورق سیمانی، سیمنت بورد و… اشاره کرد. یکی از ویژگی های مهم پانل های فایبر سمنت این است که در برابر شرایط آب و هوایی مانند باران، برف، باد، اشعه UV و حمله حشرات جونده مانند موریانه مقاوم هستند. انعطاف پذیری فیبر سمنت برد و استفاده از آن در قسمت های مختلف ساختمان جذابیت خاصی را برای معماران ایجاد می کند. فایبر سمنت ها مزایای فراوانی از جمله اجرای سریع، قیمت مناسب، نگهداری آسان، مقاومت در برابر آتش­ سوزی، مقاومت مکانیکی و مقاومت خمشی بالا، ثبات و پایداری رنگ روی فایبرسمنت و… را دارا می باشند.

فایبر سمنت چیست؟
فایبرسمنت­ نوع جدیدی از مصالح است که که در آن­ها از سیمان، الیاف و سیلیس می شود و گاهی از سیلیس، آهک و سایر مواد افزودنی برای افزایش مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن استفاده می شود. تمام اجزای فایبرسمنت در کوره اتوکلاو پخته و محکم می ­شوند. همان طور که در مقدمه هم گفته شد نام های دیگری مانند سمنت برد، سیمان پانل، ورق سیمانی نیز برای فایبر سمنت استفاده می شود. زمانی در ساختار فایبرسمنت به جای الیاف از آزبست استفاده می شد، اما پس از مدتی به دلیل سرطان زا بودن آزبست، الیاف مختلف (سلولزی، پلیمری، فلزی) جایگزین شدند.

فایبر سمنت برد برای کجا مناسب است؟
فلسفه وجودی این محصول مقاومت 100 درصدی در برابر بارندگی و تغییرات جوی است. اگر اجرا و نصب این محصول به صورت کاملا اصولی انجام شود، می توان گفت این محصول در برابر سیکل های متعدد ذوب و انجماد کاملا مقاوم است. این صفحات را می توان روی فلز، چوب، آجر، سیمان و غیره استفاده کرد. اما بهترین انتخاب برای زیر سازی این صفحات LSF است. برای عایق حرارتی می توان از پلی استایرن، پشم شیشه، پشم سنگ، XPS، پرکننده اسپری و فوم، بتن سبک و … بین تخته های الیاف سیمانی و سازه های LSF استفاده کرد. ویژگی های خاص سمنت برد از جمله مقاومت در برابر رطوبت، آتش، ضربه، حشرات و مواد شیمیایی، عدم آلودگی محیطی، عدم وجود آزبست، پایداری بالا در تغییرات آب و هوایی منجر به کاربردهای متنوع بسیاری در صنعت ساختمان شده است. فایبر سمنت در موارد زیر کاربرد دارد:

نمای ساختمان
پوشش های داخلی ساختمان
برای دکورسازی
زیرسازی کاشی و سرامیک
سقف کاذب
محافظت سازه در برابر حریق
ساخت مبلمان و دکوراسیون
دیوار محوطه و پرچین
و…
مزایای استفاده فایبر سمنت
قابل استفاده در ساختمان های اسکلت فلزی سبک
حذف گچ و خاک و گچ كاری
امکان تسهیل در اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
ايجاد ساخت و ساز خشک بدون نياز به ملات
عدم وجود نخاله ساختمانی
امکان اجرای آسان تاسیسات مکانیکی و الکتریکی
امكان توسعه بنا بصورت اضافه اشكوب
قابلیت افزایش سطح زیربنا
سهولت تعمير و نگهداری
اجرای سريع وآسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *