نمای چوب ( چوب نما ) علاوه بر القای حس گرمی چوب ، زمینه تحقق مفهوم توسعه و طراحی پایدار را فراهم می آورد . نمای چوب ( چوب نما ) که الهام گرفته از محیط طبیعی است در برآورده کردن نیازهای روحی و جسمی ساکنان ( که از اصول معماری پایدار است ) ، بسیار موثر می باشد .
تمایل به بکارگیری متریال چوب در ساخت و ساز ( فضای داخلی و نمای ساختمان ) همواره مورد توجه بوده است . نمای چوب ( چوب نما ) به دلایل مختلفی مانند طبیعی بودن ، زیبایی نمای چوب ( چوب نما ) و… برای طراحان ومعماران حائز اهمیت بوده است . با توجه به تکنولوژی به کار رفته در پنل های HPL ( اچ پی ال ) امروزه استفاده از چوب به عنوان نمای ( چوب ) ساختمان در اقلیم های گوناگون میسر شده است .
همانطور که پیش تر اشاره شد به علت زیبایی بصری نمای چوب ( چوب نما ) ، استفاده از چوب در نمای ساختمان چه به صورت خالص و چه بصورت تلفیق شده با سرامیک یا سنگ یا … ، مخصوصا سنگ تراورتن کرم بسیار متداول است .
–       چرا نمای ( چوب ) HPL ( اچ پی ال ) ؟
·        پنل های HPL ( اچ پی ال ) دارای لایه های مختلفی هستند که لایه ای از آن از جنس چوب طبیعی است ، پنل های HPL ( اچ پی ال ) قابلیت پوشش سطح بزرگتری از نما با چوب را نسبت به ترمو وود و سایر متریال های چوب نما دارد .
·        ورق های HPL ( اچ پی ال ) به علت دارا بودن گستره وسیعی از رنگ و بافت به خصوص بافت چوب شرایط بسیار مناسبی را برای طراحی نما در اختیار طراح قرار می دهد .

 

·        ورق های HPL ( اچ پی ال ) به کار رفته در نمای چوب ( چوب نما ) نیاز به رنگ ( بعد از گذشت زمان ) و نگهداری ندارد ، بر خلاف سایر متریال های نمای چوب ( چوب نما ) که پس از 1 یا 2 سال تغییر رنگ می دهند و نیاز به رنگ مجدد دارند .
·        مقاومت مکانیکی ورق های HPL ( اچ پی ال ) به کار رفته در نمای چوب ( چوب نما ) یا طرح های دیگر در هیچ یک از محصولات جایگزین مانند کامپوزیت ، چوب ترمو وود و سرامیک نما به این میزان وجود ندارد .
·        تنها HPL ( اچ پی ال ) دارای لایه محافظ قبل از نصب در نما ( چوب یا ….) است .
·        ورق های HPL ( اچ پی ال ) به کار رفته در نمای چوب ( چوب نما ) شامل رده بندی حریق B-S1D0/EGF  وEN 13501-1 می باشد ، در برابر آتش سوزی مقاوم است، شعله ور نمی شود، کند سوز می باشد و ذوب نمی گردد و منفجر نمی شود ولی چوب نمای ترمو وود در مقابل آتش سوزی آنچنان مقاوم نیست ، ترمو وودها در کلاس D از نظر مقاومت در برابر آتش قرار دارند .
·        ورق های HPL ( اچ پی ال ) بر خلاف نماهای چوب دیگر در برابر اشعه uv خورشید تغییر رنگ و فرم نمی دهد ، در صورتی که اگر نمای چوب ( چوب نما ) ترمو وود بدون هیچ پوششی رها شود ، در مدت کوتاهی خاکستری رنگ می شود ( به دلیل اشعه فرابنفش ) .
·        پنل HPL ( اچ پی ال ) مورد استفاده در نمای چوب ( چوب نما ) در برابر رطوبت مقاومت بیشتری نسبت به نمای چوب ترمو وود دارد .
·        به علت ویژگی های پنل HPL ( اچ پی ال ) امکان به کارگیری آن در فضای باز ، محیط های مرطوب مانند استخر ،  نمای چوبی ( چوب نمای ) ساختمان و در ساخت و تولید مبلمان فضای باز وجود دارد .
·        نصب ورق HPL ( اچ پی ال ) آسان و سریع بوده ، نمای چوب ( چوب نما ) یا نمای HPL ( اچ پی ال ) با طرح و رنگ های مختلف دیگر در برابر عوامل جوی مانند تابش آفتاب تغییر رنگ نمی دهد ، وزن آنها بسیار سبک بوده و به آسانی قابل شستشو هستند. با توجه به این مزایا و موارد بسیار دیگر می توان گفت ورق هایHPL  ( اچ پی ال ) با روکش چوب یا روکش های متنوع دیگر گزینه مناسبی برای طراحی نما ( چوب ) می باشد .

نمای HPL  ( اچ پی ال ) با سیستم نمای خشک نصب می گردد ، که به صورت خشک و بدون ملات است و به دیواره ضد باران مشهور است .
–    نمای خشک چیست ؟
به نمایی گفته می شود که از دوغاب و ملات سیمانی در نصب آن استفاده نشده باشد .
–    اجزای سیستم نمای خشک :
سیستم های نمای ( چوب ) خشک شامل اجزای زیر می باشد :
·        عایق حرارتی :
عایق حرارتی با اتصال مکانیکی یا چسب به زیر سازی محکم می شود .
·        چهارچوب نگهدارنده :
این چهارچوب می تواند از آلومینیوم ، فولاد یا چوب اشباع شده ساخته شود . فواصل و اندازه ها و نوع اتصالات به گونه ای طراحی می شود که در برابر عوامل مخرب مقاوم باشد .
·        فضای خالی تهویه :
در سیستم های نمای (چوب) خشک برای جلوگیری از ورود نم یا رطوبت به داخل ساختمان ، یک فضای خالی بین نما (چوب) وعایق ایجاد می کنند .
·        نمای (چوب) خشک و اتصالات :
از جمله مصالحی که می توان در نمای ( چوب ) خشک از آن استفاده کرد ، صفحات رزین اشباع شده یا همان پنل HPL است که گستره وسیعی از رنگ و بافت حتی بافت چوب را دارا می باشد . نمای ( چوب ) خشک را می توان با اتصالات آزاد اجرا کرد .
–       مراحل اجرای یک سیستم نمای ( چوب ) خشک :
·        قوطی با ابعاد متناسب با نمای ( چوب ) خشک مورد استفاده که در امتداد یکدیگر بر روی دیوار ساختمان نصب می گردد .
·        نصب صفحه ی عایق بر روی دیوار ساختمان .
·        پروفیل های حامل عمودی که با استفاده از میخ یا پرچ به قوطی متصل می گردد .
·        نمای ( چوب ) خشک مورد استفاده بنا به نوع اتصال با بدنه ساختمان اتصال می یابد .
اجرای سیستم نمای خشک به دلیل عدم استفاده از ملات ، در قسمت های مرتفع ساختمان بسیار سریع تر وآسان تر از سایر نماها می باشد ، همچنین در این سیستم مراقبت های دوره ای به خصوص در ساخنمان های مرتفع وجود دارد .